Dankwoord door Jan van Zanen bij het diner voor vrijwilligers en professionals in Laak, 6 februari 2026
Goedenavond allemaal,
Fijn, om jullie allemaal bijeen te zien.
Dat geeft mij de gelegenheid om jullie heel hartelijk te danken voor jullie inzet tijdens de jaarwisseling.
Gelukkig mochten de gemeente, brandweer en de politie ook dit jaar weer rekenen op jullie hulp.
Jullie zijn de oren en ogen van de gemeente, brandweer en politie.
In de aanloop naar de jaarwisseling hebben verschillende teams en organisaties zich ingezet voor een feestelijk en veilig verloop van oud en nieuw.
Dan denk ik aan de buurtvaders van het Vadercentrum, de Buurtpreventieteams van Laak Centraal, Molenwijk en Spoorwijk.
Met dat laatste team heb ik vorige week dinsdag een ronde meegelopen.
En natuurlijk niet te vergeten de welzijnsorganisaties Wijkz, Clickjongeren en Meion.
Daarnaast hebben verschillende jongerenwerkers, niet verbonden aan een welzijnsorganisatie, in deze periode activiteiten georganiseerd.
Die zorgden ervoor dat jongeren uit heel Laak niet op straat bleven hangen maar naar de wijkcentra zijn gegaan om daar een gezellige tijd te hebben.
Op een tweetal incidenten na, buurtvaders die bekogeld zijn en een grote groep jongeren die zich misdragen hebben in Molenwijk, is de jaarwisseling in Laak goed verlopen.
Dit is absoluut de verdienste van de vrijwilligers en professionals die tot diep in de nacht in de wijk actief waren.
Maar begrijp me goed: elk incident is er één teveel.
We mogen het gooien van vuurwerk of andere zaken nooit normaal gaan vinden.
Ook de mensen van de politie, de brandweer, handhaving en de overige gemeentelijke diensten wil ik van harte danken voor hun inzet.
Net als de mensen van het stadsdeel die, onder aanvoering van Jorine, een belangrijk aandeel hebben gehad in het goede verloop van oud en nieuw.
Nogmaals: heel veel dank voor jullie hulp.
Die is onmisbaar.
Jullie hart klopt voor Laak.
Die liefde voor Laak proefde ik ook toen ik vorige week kort achter elkaar verschillende plekken in Laak bezocht: de ledenvergadering van Laak Ondernemers Verenigd in de Wissel, Koffiehuis de Laak aan de Verheeskade en het Logeerhuis aan de Wenckebachstraat.
Samen maken jullie Laak mooier.
Daar ben ik trots op.
Geniet nog van het samen eten en heb het gezellig met elkaar.