Toespraak burgemeester Van Zanen bij bijeenkomst van Metropool Amsterdam Club op 11 mei 2026 

Dank je wel, Saman, voor je vriendelijke introductie. 

Toen je mij ooit, een beetje bedremmeld,
vertelde dat je, na je kinderjaren in Iran,
bent opgegroeid in Zoetermeer,
zei ik meteen:
“Geeft niks, jij hoort er ook gewoon bij.”
Want Den Haag is bovenal een gastvrije stad.
Dat heb ik zelf ook ervaren, in de bijna zes jaar dat ik hier burgemeester ben. 

Welkom allemaal.
Wat fijn dat ik u vandaag mag ontvangen op Scheveningen.
En voor degenen die hier drie jaar geleden ook al waren:
van harte welkom terug in onze mooie stad achter de duinen. 

Als geboren Noord-Hollander en oud-burgemeester van Amstelveen
ken ik de Metropool Amsterdam Club goed.
En heb grote waardering voor de manier waarop
overheden, bedrijfsleven, cultuur en kennisinstellingen
elkaar via dit netwerk weten te vinden. 

U bent ambassadeurs van de Metropool Amsterdam.
En zoals u weet, hier in Den Haag,
de internationale stad van vrede en recht,
rollen wij voor ambassadeurs maar wat graag de loper uit. 

Tussen onze steden bestaat al jaren een gezonde rivaliteit.
Het duidelijkst zien we die op het voetbalveld,
wanneer ADO en Ajax elkaar treffen.
Maar ook daarbuiten nemen we elkaar graag goedgemutst de maat. 

Het cliché wil dat Amsterdammers zichzelf zien als creatief, werelds en vooruitstrevend,
terwijl zij Hagenaars beschouwen als regelgerichte pennenlikkers
en Hagenezen als wat al te volks. 

Andersom wordt Amsterdamse bravoure hier nog wel eens gezien
als arrogantie van de grachtengordel.
Van een elite die zich, nippend aan een havermelkcappuccino,
‘hip en happening’ waant. 

De werkelijkheid is natuurlijk genuanceerder,
maar geef toe: clichés bekken nu eenmaal lekker. 

In werkelijkheid is er vooral veel dat ons bindt.
Want als grote steden én regio’s staan we voor dezelfde uitdagingen.
Daarom kunnen we veel van elkaar leren:
wij van u,
en vandaag misschien ook u van ons. 

Den Haag telt ongeveer 570.000 inwoners:
veertig procent minder dan Amsterdam,
maar op een relatief kleiner oppervlak.
Daardoor zijn wij al jaren de dichtstbevolkte en bebouwde stad van Nederland.

Onze ruimte is schaars,
onze grenzen liggen vast,
we beschikken over veel historisch erfgoed,
terwijl steeds meer mensen hier willen wonen, werken, studeren, ondernemen en recreëren. 

Dat vraagt om samenwerking.
Met bewoners en ondernemers,
met het Rijk,
met corporaties, beleggers en instellingen,
en met private partijen die lef en visie tonen. 

REBORN is zo’n partner.
In heel Den Haag en zeker ook hier op Scheveningen. 

Scheveningen kent een lange geschiedenis van publiek-private samenwerking,
al noemden we dat in de negentiende eeuw nog niet zo.
Destijds keek Den Haag met een schuin oog naar mondaine badplaatsen
als Brighton en Blankenberge.
Lokale visionairs zagen ook hier zulke kansen. 

De gemeente wilde ontwikkeling en werkgelegenheid stimuleren,
ondernemers brachten kapitaal en initiatief.
Zo ontstond het eerste badhuis, later gevolgd door het Kurhaus.

Ook de Scheveningse pier vindt in die periode zijn oorsprong.
De eerste versie opende in 1901 als wandelhoofd boven zee,
een plek om te flaneren en gezien te worden.
Wat bijdroeg aan het imago van chique badplaats. 

Na de verwoesting in de Tweede Wereldoorlog
volgde een ‘pierloos tijdperk’,
tot deze in 1961 werd herbouwd.
Sindsdien is de pier weer onlosmakelijk verbonden met Scheveningen,
in goede en minder goede tijden. 

Vandaag kijken we opnieuw vooruit.
Mede dankzij de samenwerking met REBORN
is er alle reden om optimistisch te zijn
over een nieuwe fase voor de pier en de omgeving. 

REBORN is zoals gezegd actief op meerdere plekken in Den Haag,
zoals op het Lange Voorhout, in de Paleisstraat en aan het Westeinde,
waar ik afgelopen vrijdag de oplevering van het prachtig gerestaureerde Spaansche Hof mocht bijwonen 

Ook hier op Scheveningen wordt fors door REBORN geïnvesteerd.
Het Seaview Hotel, Paviljoen Eve en de aankoop van de Palace Promenade getuigen daarvan.
Net als de ambitieuze plannen voor de pier.  

Gemeenteraad, bewoners en ondernemers
delen hier de ambitie om Scheveningen nóg aantrekkelijker maken.
Met lef, goede participatie en een meedenkende overheid
zetten we samen stappen vooruit. 

De ruimte is schaars.
En de ambities zijn groot.
Juist daarom is die samenwerking essentieel. 

Samen staan we sterker.
Samen laten we Scheveningen schitteren. 

Zometeen krijgt u een rondleiding over de pier.
U hoort daar meer over de herontwikkelingsplannen van REBORN
en zult waarschijnlijk ook ontdekken
wat het prachtige, oud-Hollandse woord ‘pierewaaien’ nou écht betekent. 

Mijn advies: waai niet uit uw jasje. 

Wens u veel plezier en kom nog eens terug. 

Dank u wel.