Toespraak door Jan van Zanen bij de heropening van wijnhandel Wij-N-Wereld, 4 oktober 2025

 

Beste allemaal,

In het bijzonder, beste Ingo (Wever) en beste Hedi (Hamers, zijn vrouw),

 

Daar staan we dan, bijna tien maanden later.

Tien maanden na de verschrikkelijke explosie die aan zes mensen het leven kostte.

De impact van die rampzalige dag is nog altijd enorm.

Bij de nabestaanden, de overlevenden, de omwonenden.

Als gemeente houden we de vinger nauw aan de pols en proberen we te helpen waar mogelijk.

Want we realiseren ons goed dat de wond die hier is geslagen veel, heel veel tijd nodig heeft om te helen.

Als dat überhaupt al mogelijk is.

Ook hier, in de winkel, was de schade enorm, overal lag glas, heel veel was kapot.

De kelder stroomde vol met water.

Maar, oh wonder, de flessen wijn hadden de ontploffing doorstaan.

Het heeft iets symbolisch: de stille kracht van iets dat lang rijpt, doorstaat een enorme luchtdruk in het oog van de storm, als het ware.

De heropening van de winkel van Ingo Wever is dan ook iets heel bijzonders.

Bovendien is dit niet zomaar een winkel.

Deze wijnhandel maakt deel uit van jouw levensverhaal, Ingo.

Dat verhaal begon hier tegenover, met jouw geboorte, in 1961.

Wij delen dat geboortejaar.

Mariahoeve is dus niet alleen jouw wijk, het is jouw geboortegrond.

Achttien jaar geleden ben je begonnen met Wij-N-Wereld.

Wie de naam hoort, weet meteen: dit is geen gewone wijnhandel.

Hier geen snelle massaproductie, maar flessen met een verhaal.

Wijn die niet alleen uit druiven bestaat, maar uit geschiedenis, reizen, ontmoetingen.

Ingo, jij bent niet voor niets wijnhistoricus.

Jouw werk is een reis door tijd en traditie.

Je gaat zelf op bezoek bij wijnboeren, zoals wijnmaker Winzerhaus Nittnaus uit het Oostenrijkse Burgenland die hier aanwezig is.

Ingo, de kerstperiode is voor jou steevast een drukke tijd, zoals voor zoveel winkeliers.

Daarom is het goed dat de winkel ruim van tevoren weer open is.

Van harte wens ik jou en Hedi alle goeds en veel succes.

Tegelijkertijd hoop ik dat de heropening van jouw winkel voor de omwonenden iets positiefs mag betekenen.

Het gevoel dat we op deze wijze een stapje vooruit zetten, al is het maar een klein stapje.

Een stapje richting een nieuwe Tarwekamp.