Toespraak door Jan van Zanen bij de iftar van MKB Den Haag, 26 februari 2026
Majesteit,
Ondernemers,
Distinguished guests,
We gingen hier vanavond samen aan tafel: misschien wel een van de oudste plekken waar banden worden aangeknoopt en bekrachtigd.
Aan tafel voor een iftar, georganiseerd door MKB Den Haag.
Veel dank daarvoor.
Want samen aan tafel gaan heeft iets heel moois.
Samen aanzitten, samen de vasten verbreken, samen delen: dat werkt verbindend.
Zeker in een wereld waar verschillen van inzicht steeds vaker ontaarden in polarisatie.
Zeker in een tijd waarin mensen zich steeds vaker wentelen in hun eigen gelijk.
Elkaar de rug toekeren, in plaats van opzoeken.
De wereld, ons land, deze stad, zouden veel meer van dit soort initiatieven kunnen gebruiken.
Door met elkaar aan en om tafel te gaan, kunnen we ideeën tot bloei brengen.
Plannen in gezamenlijkheid uitwerken.
Problemen bespreken en samen tot oplossingen komen.
(Kortom: nu weet u wat u vanavond te doen staat.)
Als stad van Vrede en Recht zal Den Haag zich altijd blijven inzetten voor dialoog en overleg.
Voor dingen sámen doen.
Niet alleen internationaal, maar ook nationaal, regionaal en lokaal.
Want samen kunnen we simpelweg meer.
Het historische gebouw waar we nu zijn, is daarvan een aansprekend voorbeeld.
Dit Kurhaus is tot stand gekomen dankzij een vroege vorm van ‘publiek-private samenwerking’. Lang voordat die term überhaupt in zwang kwam.
In die tijd – we hebben het dan over de 19e eeuw – werd vanuit onze stad namelijk met een scheef oog gekeken naar mondaine badplaatsen als het Belgische Blankenberge en het Britse Brighton.
Lokale visionairs waren ervan overtuigd dat Scheveningen ook de potentie had om tot zo’n trekpleister uit te groeien.
De gemeente Den Haag wilde ontwikkeling, toerisme en werkgelegenheid stimuleren.
Haagse ondernemers brachten kapitaal, lef en creativiteit mee.
Het resultaat van die samenwerking was een eerste badhuis, dat na een brand in 1886 werd vervangen door dit iconische Kurhaus.
Publiek beleid zorgde voor ruimte, ambitie en de benodigde infrastructuur.
Private ondernemers maakten de plannen concreet: zij durfden, investeerden en gingen bouwen.
Diezelfde geest van samenwerking hebben we vandaag opnieuw nodig.
Want vooruitgang ontstaat wanneer overheid en ondernemers elkaar weten te vinden.
Zowel in onze ambities als in het uit de weg ruimen van obstakels.
Onder leiding van verantwoordelijk wethouder Nur Icar is daar de afgelopen anderhalf jaar hard aan gewerkt.
Zo is er flink geïnvesteerd in het ondernemersportaal: een ‘one stop shop’ waar ondernemers sneller en efficiënter kunnen worden geholpen, zodat zij minder tijd kwijt zijn aan regelwerk en meer tijd overhouden om te doen waar zij goed in zijn: ondernemen.
Ook is het team van bedrijfscontactfunctionarissen uitgebreid.
Zij leggen de verbinding tussen ondernemers in de wijken en de gemeente.
Zijn een luisterend oor én pakken door, zodat u sneller vooruit kunt.
Terug naar vanavond.
Een avond waar we elkaar in ieder geval zullen vinden: hier, aan tafel.
Want deze iftar vieren we samen,
met respect voor elkaar en voor onze verschillen.
Moslim en niet-moslim,
gelovig en niet gelovig.
De Ramadan vraagt om spirituele verdieping.
Om aandacht en zorg voor onze medemens.
MKB Den Haag brengt dat hier in de praktijk,
en laat eens te meer zien dat ondernemers verbindende draden zijn
in het sociaal-economische weefsel van onze stad.
Daarom, nogmaals dank.
Namens de gemeente Den Haag en namens het gemeentebestuur.
Hoop dat deze maaltijd ons allen inspireert
om goed te doen,
samen te werken
en naar elkaar om te zien.
Wens u graag een bijzonder goede iftar toe,
in vrede en harmonie.
Werk samen, zoek elkaar als ondernemers op én blijf ondernemen.
Dank u wel.