Toespraak door Jan van Zanen bij de iftar voor gemeentepersoneel, 3 maart 2026
Beste allemaal,
Goedenavond, mede namens de gemeentesecretaris, wethouder Kapteijns en wethouder Icar die helaas verhinderd is.
Wij – u, ik en heel veel anderen – wij zijn de gemeente Den Haag.
Duizenden mensen die elke dag, vaak onzichtbaar, deze stad draaiend houden.
Allemaal dragen we ons steentje bij.
Samen zetten we ons in voor onze stad en haar bewoners.
U doet dit vanuit allerlei diensten en bedrijfsonderdelen.
Allemaal verschillend, maar samen Haags.
Zo gaan we hier vanavond ook aan tafel.
Van collega’s van OCW, DPZ en de Bestuursdienst,
tot de mensen van De Haagse Straat Organisatie.
Van Den Haag Werkt,
tot DSO, DBV, DSB
en de raadsorganisatie.
Een bont gezelschap met één gezamenlijk doel:
Den Haag elke dag een beetje beter maken.
Deze iftar is geen formaliteit.
Niet iets wat toevallig op de agenda stond.
Deze iftar komt voort uit de wortels van onze organisatie.
Uit de behoefte van Haagse ambtenaren zoals Rachid Baghat
om samen met collega’s het vasten te verbreken.
Om dit moment aan te grijpen om ons met elkaar te verbinden.
Veel dank aan deze initiatiefnemers
en aan alle collega’s die vanavond vrijwillig meehelpen.
En tegen alle andere aanwezigen zou ik willen zeggen: u heeft geluk.
De belangstelling voor deze iftar was groot en dat is iets om trots op te zijn.
De beschikbare plekken waren snel vergeven.
En u? U zit hier toch maar mooi.
Geniet daarvan en ga met elkaar in gesprek.
Knoop nieuwe banden aan, juist met collega’s die u nog niet kent,
dwars door bestaande structuren heen.
En doe dat geheel in de geest van de iftar,
met belangstelling voor elkaar
en met respect voor onderlinge verschillen.
Moslim of niet,
gelovig of niet-gelovig,
wij zijn samen de gemeente Den Haag.
En we zouden met niemand willen ruilen.
Zeker vanavond niet.
Ik wens u graag een bijzonder goede iftar toe,
in vrede, verbondenheid en harmonie.
Dank u wel.