Meneer Cordia,

Beste John,

Wie zich in uw loopbaan bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, de KNRM, verdiept, die steekt meteen wat op van de geschiedenis van het reddingwezen.

Want u begon in 2002 bij het reddingstation Ter Heijde als vuurleider.

In die hoedanigheid was u verantwoordelijk voor het afschieten van een lijn vanaf het strand of de reddingsboot naar een gestrand schip.

Via die lijn kon vervolgens in een zogeheten ‘broek’ de bemanning van boord worden gehaald.

Inmiddels is deze methode in ongebruik geraakt.

Als vuurleider stuurde u ook de walploeg aan, die de reddingsbootbemanning ondersteunt en helpt bij gewondenvervoer vanaf het strand.

U lijkt wel geboren voor het reddingwezen.

Ik zie u hier voor mij op een foto met pijp in de mond en schippersmuts op.

Voor u gaat geen golf te hoog, dat is duidelijk.

De rust die u uitstraalt geeft hoop, moed en vertrouwen.

Vanaf 2010 tot op heden zorgt u als ploegleider dat het Kusthulpverleningsvoertuig (de auto waarmee de reddingsboot wordt vervoerd), het lanceervoertuig, het boothuis en bemanningsverblijf en inventaris in goede staat zijn.

En dat de voertuigen op ieder moment klaar zijn om uit te rukken.

Daarnaast geeft u leiding aan de ploeg van het Kusthulpverleningsvoertuig tijdens de inzet.

Maar ik ben nog niet klaar.

Want u bent ook al ruim 13 jaar als chauffeur van het lanceervoertuig van de reddingsboot een onmisbare schakel bij elke reddingactie.

In plaatsen waar geen haven is, is de hele reddingsactie afhankelijk van het lanceervoertuig en daarmee van u.

10 jaar lang was u bovendien actief voor het reddingstation Scheveningen.

Het redden zit in de familiegenen, want ook uw zoon is al langere tijd actief in het reddingwezen.

Dank voor uw onvermoeibare, koelbloedige inzet voor de veiligheid en welzijn van uw medemens.

En van harte gefeliciteerd met uw Koninklijke onderscheiding.