Marcela Obermeister-Shasha

Mevrouw Obermeister, beste Marcela,

Wie je ook bent, wat je status in de maatschappij ook is, het maakt niet uit.

De bedoeling is om met elkaar muziek te maken.

Daar draait het om in het lievelingsnummer van uw favoriete zangeres Mercedes Sosa uit uw geboorteland Argentinië.

Dat is het Leitmotiv van uw leven.

Al op jonge leeftijd vertrok u naar Israël om daar koordirectie te studeren, een studie die u vervolgens vanaf 2000 in Nederland, hier aan het Koninklijk Conservatorium, voortzette.

Nederland is een korenland – ieder dorp heeft z’n koor en iedere stad z’n Matthäus Passion.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat Nederland uw tweede vaderland is geworden.

De koren die u leidt, dragen u op handen.

Niet alleen weet u het beste uit de zangers te halen, u bent ook heel goed in staat om mensen met heel verschillende achtergronden te motiveren.

De lijst met koren die u dirigeert is lang én ook heel divers.

Zo leidt u bijvoorbeeld – al twintig jaar – het koor van de Liberaal Joodse Gemeente in Amsterdam.

In dezelfde stad staat u ook voor Rénanim, eveneens een koor met een Joodse signatuur.

Met die koren verzorgt u vele optredens, ook bij herdenkingen, zoals de Nationale Dodenherdenking van 2003 en in verpleeghuizen.

Daarnaast verzorgt u, al 15 jaar, het muziekonderwijs op de Talmoed Tora school van de Liberaal Joodse Gemeente in Amsterdam.

Maar goed, voordat iedereen nu denkt dat u alleen in Amsterdam actief bent, schakel ik snel over naar uw activiteiten hier in Den Haag, uw woonplaats.

Hier leidt u al bijna twintig jaar het kamerkoor esGroot, waarvan u het repertoire heeft verrijkt met Latijns-Amerikaanse én Hebreeuwse muziek.

En u dirigeert bijvoorbeeld al twee decennia het Koor (niet het corps) Diplomatiek van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Kijk, now we are talking.

Want sinds 2002 staat u ook voor de koren van de Raad van State en de Hoge Raad.

Met die ‘weledelgestrenge’ zangers voerde u in 2019 een mini-opera uit ter gelegenheid van het honderdjarig jubileum van het – onder juristen – zeer bekende Lindenbaum-Cohen arrest.
Nu gaat het in opera’s vaak over grensoverschrijdend gedrag – overspel, moord en doodslag, list en bedrog – maar een opera over het fenomeen ‘onrechtmatige daad’, die hadden we nog niet eerder gezien of gehoord.

Uniek én historisch.

Dat laatste kun je ook zeggen over het gelegenheidskoor dat u dirigeerde bij het afscheid van ‘onderkoning’ Herman Tjeenk Willink.

Zelfs premier Mark Rutte verscheen keurig op tijd op de repetities én volgde braaf uw aanwijzingen als dirigent.

Corona bracht voor u als koordirigent en voor de koren die u leidt natuurlijk veel chagrijn.

U ging echter niet bij de pakken neerzitten en tuigde allerlei onlinebijeenkomsten en repetities op.

Gelukkig kan er nu weer echt ‘live’ worden gezongen.

En over zingen gesproken:

Het lijkt me heel mooi wanneer u ons allemaal dadelijk zou willen dirigeren in een ‘Lang zal hij leven’ voor onze Koning.

Dat doen we later.

Maar niet nadat ik u heb medegedeeld dat Zijne Majesteit heeft besloten u, mevrouw Obermeister, beste Marcela, Koninklijk te onderscheiden voor uw grote bijdrage op cultureel en muzikaal gebied.