Dankwoord burgemeester Jan van Zanen tijdens avond Ode aan Vrijwilligers op 30 mei 2026 in het Zuiderparktheater

 

Beste allemaal,

 

Wat mooi om hier vandaag met jullie samen te zijn.

Samen te zijn met mensen die,

ieder op hun eigen manier,

een bijdrage leveren aan Den Haag Zuidwest,

of aan andere delen van onze stad.

Waar zouden we zijn zonder jullie?

 

Met jullie werk als vrijwilliger maken jullie Den Haag

menselijker, meer verbonden.

Jullie vragen daarvoor geen applaus.

Nee, jullie doen dat gewoon.

Jullie werk is on-mis-baar.

En dat mag vandaag best eens worden benadrukt.

 

Vrijwilligerswerk klinkt soms bijna bescheiden.

Alsof het iets is dat je ‘er even bij doet’.

Maar we weten allemaal:

zonder u zouden veel dingen simpelweg niet bestaan.

 

Er zouden geen warme ontmoetingsplekken zijn.

Geen creatieve uitlaatkleppen.

Geen kleine wondertjes in de wijken

met een grote impact op het leven van de mensen die er wonen.

 

En laten we eerlijk zijn: u doet dit vrijwel allemaal in uw vrije tijd.

Tijd die u ook anders had kunnen besteden.

 

Misschien nog wel belangrijker dan de tijd die u vrijmaakt,

is alle aandacht die u geeft.

Vaak aan degenen die dat heel hard nodig hebben.

Dat raakt me, als burgemeester én als mens.

 

Samen zorgt u ervoor dat mensen in Zuidwest en elders

zich gezien, gehoord en begrepen voelen.

Of dat nu is op straat, in een buurtkamer of hier in dit theater.

 

Namens het gemeentebestuur,

maar vooral namens bewoners

die u misschien niet elke dag persoonlijk bedanken,

wil ik zeggen: dank u wel.

Dank voor uw energie, uw betrokkenheid en uw vasthoudendheid.

 

Blijf vooral doen wat u doet.

We kunnen en willen u niet missen,

Want samen maakt u Zuidwest een stukje mooier.

Maakt u onze stad een stukje mooier.

Elke dag opnieuw.

 

Dank u wel en veel plezier vanavond.