Dankwoord bij de presentatie van de cd Fresh Jazzy Notes van de Dutch Jazz Band, 8 mei 2026

 

Beste leden van de Dutch Jazz Band,

Beste Remco, Hans, Victor, Eric, Willem en Barry,*

 

Heel veel dank voor deze eerste cd van de Dutch Jazz Band.

Ongelooflijk om te zien dat jullie een jaar geleden nog gewoon bij Remco Hofman thuis begonnen – waar zo ongeveer de hele Haagsche jazzscene is langsgekomen tijdens de HofJazzSessie.

Zoals jullie zelf op de site schrijven, met Haagsche nog ouderwets met ‘sch’.

Een knipoog naar de tijd dat de jazz zo’n honderd jaar geleden Nederland binnenwaaide, in de ‘roaring twenties’.

 

In die jaren groeide Den Haag uit tot dé jazzstad van Nederland.

Het New Orleans van de Lage Landen.

Met een opvallend grote bijdrage van Indische Nederlanders – net zoals later, in de jaren vijftig en zestig, bij de opkomst van de rock-’n-roll.

 

Sinds die beginjaren heeft jazz een vaste plek in Den Haag veroverd.

En terecht.

Denk aan het 200-jarige conservatorium, met zijn bekende jazzopleiding.

Bijna dertig jaar lang behoorde het North Sea Jazz Festival tot de jaarlijkse jazz-hoogtepunten van Europa, ja misschien wel van de wereld.

En sinds dit jaar hebben we weer een echt jazzfestival: het New Tide Festival.

 

En dan is Den Haag natuurlijk ook nog de internationale stad van vrede en recht.

Een stad waar dagelijks wordt gewerkt aan een betere, veiligere en rechtvaardigere wereld.

Een wereld waarin mensen vrij en zonder angst kunnen leven.

Welke muziek past daar beter bij dan jazz – misschien wel de meest vrije muziek die er is.

Jazz is de soundtrack of freedom and peace.

Dat laten jullie heel goed horen.

 

En wat ik zo bijzonder vind aan jullie sound, is dat jullie die vrijheid combineren met een heel toegankelijke, easy‑listening benadering.

Muziek die soepel stroomt, warm klinkt en meteen een glimlach oproept.

Het is jazz die niet alleen de kenners raakt, maar ook iedereen die gewoon even wil ontspannen, genieten en zich laten meevoeren.

Dat is een kunst op zich – en jullie beheersen die kunst feilloos.

Nogmaals heel veel dank.

Ben er echt blij mee, want ik hou enorm van jazz.

En ik vind het een grote eer om hier vandaag jullie gast te mogen zijn.

 

 

*

Hans Schönau – tenorsaxofoon

Victor Borkent – trompet

Prud’Homme – gitaar

Remco Hofman – piano

Willem van Wijngaarden – contrabas

Barry Olthof